Wrap House Simulator is een simulatiegame ontwikkeld door Broken Lyre Entertainment en Wendigo Games en uitgegeven door PlayWay. In deze game is het de bedoeling dat je je eigen fastfood wrap- of kebabzaak runt, en dat kan zowel solo als samen met vrienden in multiplayer. De game valt binnen het inmiddels oververzadigde genre van zogenaamde Insert Job Here-simulatiespellen, een type games dat tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schiet.
Hoewel sommige titels binnen dit genre potentie tonen, blijkt in de praktijk dat zo’n 95% ervan niet de moeite waard is om te spelen. De vraag is dus of Wrap House Simulator zich weet te onderscheiden van deze middelmaat.
Als speler begin je klein, maar door bestellingen correct af te leveren en ervaring (XP) te verdienen, stijg je in level. Hierdoor speel je steeds meer opties vrij, zoals het inhuren van personeel, het verbouwen van je zaak of het toevoegen van nieuwe producten en ingrediënten. Speel je alleen, dan ben je in het begin volledig op jezelf aangewezen. Gelukkig kun je later personeel inhuren om de drukte wat beter te kunnen managen.
Zoals veel van dit soort simulatiespellen, ontbreekt een echt verhaal. Deze titels worden vaak in rap tempo ontwikkeld en krijgen na release nauwelijks tot geen ondersteuning. Gelukkig vormt Wrap House Simulator hierop een positieve uitzondering. De ontwikkelaar komt regelmatig met updates en heeft zelfs aangekondigd dat er in de toekomst uitbreidingen zullen verschijnen. Dit is een goed teken voor de levensduur en ondersteuning van de game.
Wat betreft de grafische presentatie stelt de game helaas teleur. De kwaliteit van de beelden is aan de lage kant en de 3D-modellen van bijvoorbeeld klanten en de kat die door de keuken loopt ogen vrij gedateerd. Dat is jammer, want qua concept en gameplay is er zeker potentie aanwezig. De keuken zelf ziet er redelijk uit, en het spel weet goed de dagelijkse bezigheden van het runnen van een horecazaak te simuleren.
Een gemiddelde werkdag in de game begint met het schoonmaken van je zaak en het controleren en aanvullen van de voorraad. Daarna begin je met de voorbereidingen, zoals het snijden van groenten en het bijvullen van sauzen. Zodra alles klaarstaat, open je de zaak en ontvang je klanten. In je eentje moet je alles zelf doen van bestellingen opnemen tot het bereiden van het eten, afgeven aan de juiste klant, opruimen van dienbladen en het innen van het geld. Dat kan behoorlijk hectisch worden, waardoor het inhuren van personeel of het spelen met anderen erg aantrekkelijk wordt.
In de multiplayer kun je de taken verdelen over meerdere spelers, wat theoretisch voor verlichting moet zorgen. In de praktijk blijkt echter dat niemand de saaie taken wil uitvoeren iedereen wil de chef zijn waardoor het organiseren van het team niet altijd soepel verloopt.
Hoewel de game in het begin erg leuk is, verdwijnt de motivatie zodra je alles hebt vrijgespeeld en geüpgraded. Op dat moment ontbreekt het aan echte replaywaarde, en dat is zonde, want Wrap House Simulator heeft duidelijk potentie. Gelukkig heeft de ontwikkelaar plannen voor toekomstige uitbreidingen die mogelijk meer variatie en speelduur kunnen toevoegen.